Info om Corona Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra användarupplevelsen av vår webbsida. 

Läs mer om cookies >>

Avbokning, ombokning eller ändring

Avbokning

Regler för avbokning

  • Har du avbokningsskydd på din biljett kan du avboka din biljett fram till två timmar innan avgångstiden. Har du använt din utresa kan du fortfarande avboka din returresa två timmar innan avgång. 
  • Om du har en resa med två eller flera delresor kommer hela resan att avbokas. 
  • Gäller biljetten för flera resenärer på samma bokningsnummer kan du markera de biljetter som du vill avboka. 
  • Avbokningsskydd kan inte köpas till efter biljettköpet. 
  • Avbokning kan endast göras där du har köpt din biljett. Det vill säga biljett bokad på vybuss.com måste avbokas på vybuss.com och biljett. Köpt på vybuss.no avbokas på vybuss.no. Biljett köpt via återförsäljare eller via telefon bokas av via återförsäljare resp. via telefon. 
  • Får du inte träff på ditt bokningsnummer, kontrollera var du har köpt din biljett för att säkerställa att du avbokar på rätt sida. 

Återbetalning 

  • Har du betalat med kontokort återförs pengarna till ditt konto. 
  • Har du valt faktura korrigeras beloppet på fakturan av Klarna. 
  • Avbokningsskyddet återbetalas inte vid avbokning. 
  • Har du inget avbokningsskydd kan du fortfarande avboka biljetten men du kommer inte att få någon återbetalning. 

 

Ombokning

Regler för ombokning

  • Ombokning kan göras fram till två timmar innan avgångstiden på din nuvarande biljett. 
  • Ombokning på bus4you.se är endast möjligt för biljett köpt på bus4you.se. Biljett bokad på vybuss.com ombokas på vybuss.com och biljett bokad på vybuss.no ombokas på vybuss.no. Biljett köpt via återförsäljare eller via telefon bokas om via återförsäljare respektive telefon. 
  • Har du ett avbokningsskydd tillkommer ingen ombokningsavgift vid ombokning upp till två gånger. Vänligen notera att eventuell mellanskillnad av biljettpris däremot kan tillkomma och att efter andra ombokningen behåller du inte längre ditt avbokningsskydd på din biljett, och du kan då inte få pengarna tillbaka vid en avbokning. Vid avbokning gäller våra avbokningsregler. 
  • Har du inget avbokningsskydd är ombokningskostnaden 39 kr per biljett och ombokningstillfälle vid ombokning på bus4you.se (en bokning kan innehålla flera biljetter).  
  • Om du ombokar till en avgång som är dyrare än ursprungsbiljetten behöver du betala mellanskillnaden. Vid ombokning till en avgång med lägre pris kommer du inte att få tillbaka mellanskillnaden. 
  • Saknar du avbokningsskydd och vill boka om din biljett via telefon eller på vårt biljettkontor tillkommer en serviceavgift.  
  • Har du en tur- och returbiljett kan du välja att boka om antingen ut- eller hemresan eller både och. 
  • Är det flera resenärer på samma bokningsnummer bokar du om för samtliga i samma ombokning. 
  • Om du köpt ett specifikt säte i samband med ditt biljettköp kommer detta inte att följa med vid ombokning. Vill du boka ett specifikt säte på din nya resa behöver köpa till det i samband med att du bokar om din biljett. Har du däremot köpt extra bagage eller special bagage följer dessa med vid ombokning. 
  • När du bokar om din biljett kan du välja att resa i plus eller ekonomi. Har du en biljett som gäller för ekonomi och vill köpa en biljett som gäller för plus betalar du mellanskillnaden för den högre komfortnivån 

Uppgradera / Addera till din bokning

Du kan välja att uppgrader och/ eller addera tilläggsprodukter till din biljett i efterhand:

  • Uppgradera din biljett från ekonomi till plus
  • Köpa till platsbokning av ett specifikt önskat säte
  • Köpa till så att du kan ta med en eller flera väskor
  • Köpa till så att du kan ta med ett eller flera specialbagage

Vid uppgradering betalar du för mellanskillanden för den högre komfortnivån. Du kan uppgradera din biljett fram till avgångstiden i mån av plats. Vid addering av tilläggsprodukt betalar du endast vad tilläggsprodukten kostar. Du kan välja att addera tilläggsprodukter fram till avgångstiden på din biljett Kampanjkoder, voucherkoder och företagsfaktura fungerar inte att använda som betalningsmetod vid ombokning eller uppgradering. 

Ange ditt bokningsnummer och det telefonnummer du uppgav vid bokningstillfället. Bokningsnumret består av en 12 siffror (OBS! har du inte köpt din biljett på bus4you.se måste du besöka det inköpsställe där du köpte din biljett för att kunna avboka)