Info om Corona Läs mer

Vy Flygbussarna och Vy Bus4You sprider ljus på Lucia tillsammans med sina busskollegor

På söndagseftermiddagen 13/12 kommer Vy Flygbussarna och Vy Bus4You att delta i en Lucia-kortege tillsammans med många andra bussföretag och lysa upp gatorna i Stockholm, Göteborg och Malmö. Med manifestationen #Lussebuss vill Sveriges bussföretag sprida hopp i vintermörkret.

Bussbranschen är en av de branscher som drabbats oerhört hårt av Coronapandemin. För att inge hopp om ljusare tider kommer Vy Flygbussarna och Vy Bus4You vara med i manifestationen #Lussebuss Stockholm, Göteborg och Malmö. Manifestationen är ett initiativ av Sveriges Bussföretag och det är över 100 bussar runt om i landet som kommer att delta.

–Våra bussar kommer att vara med och sprida julglädje under Lucia och påminna om att vi längtar efter att få välkomna våra resenärer igen, säger Camilla Tienso, Marknads- och kommunikationschef för Vy Flygbussarna och Vy Bus4You som deltar i kortegen med båda varumärkena.

Syftet med manifestationen #Lussebuss är dels att skänka hopp om bättre tider och längtan att välkomna fler gäster igen, dels även uppmärksamma den svåra situation som bussföretagen befinner sig i just nu. December innebär vanligtvis en tid med hög andel trafik med resor till evenemang, familj och släkt samt flygplatser för utlandssemestrar. Det råder inga tvivel om att det kommer se annorlunda ut i år.

Resandet med Vy Flygbussarna och Vy Bus4You har minskat avsevärt under pandemin och i dagsläget är en mycket begränsad trafik igång.

–Trots att vi befinner oss i en väldigt tuff situation försöker vi se framåt och förbereda oss för att köra många resenärer igen. Vår högsta prioritet är våra kunders säkerhet och vi gör så mycket vi kan för att alla ska känna sig trygga när de reser med oss. Några exempel på åtgärder är att vi har infört extra städning och förbättrat ventilationen genom att ta in mer luft utifrån vilket medför att luften i bussarna byts ut i snabbare takt, säger Camilla Tienso.

Flygbussarna och Vy Bus4You deltar i Sveriges Bussföretags luciamanifestation i Stockholm, Göteborg och Malmö den 13 december för att sprida ljus i mörkret.

Luciakortegen startar kl. 14.00 på samtliga orter söndagen den 13 december.