Info om Corona Läs mer

Vy Bus4You utökar antalet turer under påsken

Av förklarliga skäl har de flesta högtiderna det senaste året sett annorlunda ut, så även för expressbusstrafiken i landet. Trots att det fortfarande inte går att jämföra med tiden innan pandemin har bussbolaget Vy Bus4You sett ett ökat intresse och även kunnat utöka sitt utbud inför påskhelgen. Det begränsade antalet platser på bussarna menar dem själva kan vara en av anledningarna.

Sedan den 14 februari då regeringen införde restriktioner fjärrtrafik genom att begränsa antalet passagerare ombord har Vy Bus4You infört lämpliga åtgärder.

— Vi har begränsat antalet passagerare på samtliga av våra bussar genom att spärra platser vid försäljning, således kan vi säkerställa och tillgodose fortsatt trygg expressbusstrafik utifrån de rådande restriktionerna, säger Elvir Rascic, affärsområdeschef Vy Bus4You.

Begränsade platser skapar trygghet

Nu inför påskhelgen har bussföretaget sett en ökning av antalet bokningar vilket både kan förklaras av att en populär högtid stundar men också för att fler känner sig trygga med deras upplägg.

— Alla våra gäster är numera garanterade att få sitta för sig själva oavsett komfortklassen de reser i vilket skapar en trygghet för samtliga gäster. Den återkoppling vi fått från de gäster som rest med oss nyligen är att de är nöjda med vårt erbjudande där de kan hålla avstånd ombord och samtidigt ta sig dit de behöver, säger Elvir Rascic.

Fler turer till påsk

Den ökade efterfrågan inför påsk har lett till att Vy Bus4You nu valt att utöka sin tidtabell med ytterligare tider.

— Det känns givetvis varmt välkommet att se en positiv utveckling av antalet resande efter ett år med så stora utmaningar, även fast den är mycket liten i förhållande till en vanlig påsk utan pandemin. Det känns bra att vi nu har kunnat utöka trafiken och kan erbjuda trygg trafik till ännu fler, säger Elvir Rascic.

Bussbolaget har utökat antalet turer på samtliga av sina linjer inför påskhelgen från ordinarie tidtabell med störst utökning på linjen som trafikerar mellan städerna Oslo-Göteborg-Malmö. Vy Bus4You trafikerar linjerna Göteborg-Stockholm, Oslo-Stockholm/Arlanda samt Oslo-Malmö (i vanliga fall Köpenhamn/Kastrup).